Leta i den här bloggen

tisdag 14 februari 2012

Insekter

Som jag nämt tidigare är jag svag för bokförlaget Sekwas utgivning, jag försöker läsa alla deras böcker och jag blir så gott som aldrig besviken utan snarare positivt överraskad gång på gång. Det är smart att ha en egen nisch för att skilja sig från resten av bokhavet och få läsarna att förknippa bra litteratur av ett visst slag till ett förlag. När vi köper in böcker till biblioteket händer det ofta att böcker som låter trista köps in eftersom  förlaget tidigare hållt hög kvalité samtidigt som böcker från förlag med dåligt renommé  förkastas lättare. Sekwa som ger ut franskspråkig litteratur översatt till svenska har verkligen hittat sin grej och gör det lätt att skilja ut dem från andra förlag vilket gör att jag vet ungefär vad jag har att vänta vid varje boksläpp.

Idag är det precis 5 år sedan som Sekwa gav ut sin första bok, Insekter av Claire Castillon vilket är en novellsamling med 19 st korta men innehållsrika texter. Temat är förhållandet mellan mödrar och döttrar och visar inte upp en oproblematisk bild utan frossar i sjuka relationer. Jag valde att läsa om novellsamlingen i helgen och upptäcker att många av texterna har funnits kvar i mig sen jag läste dem för första gången för flera år sedan. Bilden av mamman som kastar ut sin ena dotter på motorvägen tänker jag ofta på när jag själv kör ut på E6:an men så hade mamman bara önskat sig en enda dotter - så vad kunde hon göra.

Eller dottern vars man är otrogen med hennes mor vilket driver henne till att göra ett graviditetstest mitt på en väg framför alla framrusande bilar. Här finns också dottern vars mamma proppar henne full med diverse piller för att kunna styra hennes liv totalt.

Låter det skruvat? Det är det också, på ett väldigt melankoliskt, vackert och franskt vis.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar